کاربرد کنتاکتور

کنتاکتورها کاربرد های بسیار فراوانی که دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

» از جمله رایج ترین کاربرد این وسیله استفاده در راه اندازی موتور یا استارتر ها می باشد که به همراه حفاظت های اضافه بار و اتصال کوتاه در موتور های صنعتی به کار برده می شود.

» کنترل نورافکنی کاربرد بعدی این وسیله می باشد. معمولا برای تامین کنترل مرکزی تاسیسات نورپردازی بزرگ از آن ها استفاده می شود برای مثال می توان به یک ساختمان تجاری و یا اداری اشاره کرد. به منظور کاهش مصرف برق در سیم پیچ های کنتاکتورها، از کنتاکتورهای چفت استفاده می شود که از دو سیم عمل کننده برخوردار می باشند. یک سیم پیچ که به صورت لحظه ای جریان دار می شود و کنتاکت های مدار قدرت را می بندد، و پس از آن به صورت مکانیکی بسته نگه داشته می شوند و سیم دوم کنتاکت ها را باز می کند.

» استاتر مغناطیسی دستگاهی می باشد که به منظور تامین توان موتور های الکتریکی طراحی و تولید شده است. این دستگاه کنتاکتور را به عنوان یک قطعه حیاتی دارد و همراه با آن در وضعیت های کسر ولتاژ و اضافه بار، و وضعیت های قطع برق  را محافظت می کند.

» کنتاکتورهای تک پل برای کار با بار 12 ولت DC در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد.

» کاربرد بعدی آن کنتاکتور خلا است. کنتاکتورهای خلا از کنتاکت های کپسوله شده بطری خلا در جهت جلوگیری از قوس استفاده می نمایند. این سرکوب قوس اجازه می دهد که کنتاکت ها بسیار کوچک تر باشند و فضای کمتری را در جریان های بالا به نسبت کنتاکت های شکست هوا استفاده کنند.  از آنجایی که کنتاکت ها کپسوله شده هستند، کنتاکتورهای خلاء در کارهای نه چندان تمیز همچون حفاری معدن به وفور استفاده می شوند. لازم است بگوییم که کنتاکتورهای خلاء تنها برای سیستم های Ac مورد استفاده قرار می گیرند. قوس AC تولید شده هنگام باز شدن کنتاکت ها در نقاط صفر شونده شکل موج جریان، خود را خاموش می کند، و خلاء جلوی وقوع مجدد قوس را در کنتاکت های باز می گیرد. بنابراین کنتاکتورهای خلاء در مختل کردن انرژی قوس الکتریکی بسیار کارآمد هستند و هنگامی که به کلید زنی سریع احتیاج باشد به کار برده می شوند.

» رله جیوه ای: رله جیوه ای رله ای است که به آن ها کنتاکتور جیوه ای هم گفته می شود. این رله از فلز مایع جیوه در یک محفظه محکم عایق ،به عنوان یک المان کلید زنی استفاده می نماید.

» رله مرطوب شده با جیوه: نوعی رله جیوه ای است که در آن کنتاکت ها با جیوه مرطوب می شوند این رله ها به عنوان کنتاکتور مطرح نمی باشند لذا به منظور جریان های بیشتر از 15 آمپر در نظر گرفته نمیشوند.

» گفتنی است که کنتاکتورهای دو پل برای کار با ولتاژ 240 ولت AC همچون تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کنتاکتور و کاربرد آن

کنتاکتور ها در سه مدل سوئیچ تیغه چاقویی، کنتاکتورهای دستی که به آن ها کنتاکتورهای دو تکه هم می گویند، کنتاکتورهای مغناطیسی وجود دارند که در ادامه هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم:

سوئیچ تیغه چاقویی

قدیمی ترین نوع کنتاکتورها، کنتاکتور تیغه چاقویی می باشد که به منظور روشن و خاموش کردن موتور های برقی به کار برده می شوند. این مدل کنتاکتورها متشکل شده از نوار یا تیغه فلزی به همراه یک اهرم می باشند. معمولا از اهرم آن در جهت پایین و بالا کشیدن نوار های فلزی استفاده می شود. به عبارتی می توانیم بگوییم که یک کنتاکتور دستی می باشد که قطع و وصل سریع آن به صورت دستی بسیار دشوار خواهد بودو امکان دارد که کنتاکت ها از بین بروند. به عبارت دیگر جریان بار کامل از کنتاکت ها عبور کرده به همین دلیل برای موتور بزرگ، این جریان کامل بسیار زیاد خواهد بود که در همچنین شرایطی در بین کنتاکت ها مشکل ایجاد قوس وجود دارد که و خاموش کردن آن سخت می شود. مشکل دیگری که این سریع کنتاکتورها دارند اتلاف توان است مادامی که جریان زیاد باشد مقدار انرژی که به وسیله کنتاکت ها تلف می شود بسیار زیاد است. در حقیقت طول این کنتاکتورها بسیار کم است لذا به دلیل روطوبت احتمال خوردگی کنتاکت ها وجود دارد. معمولا این نوع کنتاکتورها را به ندرت مورد استفاده قرار می دهند. کاربرد این کنتاکتورها برای کنترل موتور های الکتریکی می باشد.

کنتاکتورهای مغناطیسی

لازم است بدانید که در بین انواع کنتاکتورها، طراحی کنتاکتور الکترومغناطیسی از همه پیشرفته تر می باشد. عملکرد این وسیله به صورت خودکار می باشد و به منظور خاموش و روشن کردن بار به یک مدار کنترل کوچک احتیاج خواهند داشت و به دخالت دست انسان احتیاجی ندارد پس عملکرد آن ها به نسبت کنتاکتورهای دستی بسیار بی خطر می باشد و از ایمنی بیشتری برخوردارند. می توان از کنتاکتورهای مغناطیسی به عنوان پر کاربرد ترین کنتاکتورهای صنعتی نام برد. عملکرد کنتاکتورهای مغناطیسی به صورت الکترومکانیکی انجام می‌شود و به همین دلیل، برای برقراری ارتباط بین بار و منبع تغذیه، به مقدار بسیار کمی جریان نیاز دارند.

کنتاکتورهای دستی

با توجه به مضراتی که کنتاکتورهای تیغه چاقویی دارند مهندسان برای رفع این معایب به دنبال چاره بودند که پس از آن کنتاکتورهای دستی طراحی و تولید شدند. این نوع کنتاکتورها برای کار با واحد های کوچک بسیار بی خطر می باشند و این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که در فضاهای کوچک تر از جریان های بیشتری بهره ببرید. لازم است بگوییم که کنتاکت های دو تکه اتصال را تقسیم می نمایند و دو مجموعه کنتاکت را به وجود می آورند. این نوع کنتاکتورها را نمی توان که با ریموت یا به صورت بی سیم کنترل کرد حتما کنترل آن ها به صورت دستی می باشد و به صورت دستی روشن و خاموش می شوند. ویژگی هایی که این نوع کنتاکتورها به نسبت نوع تیغه چاقویی دارند عبارت اند از:

  • اندازه کوچک که بهره برداری از آن ها را سهل تر می کند.
  • بسیار ایمن تر می باشند.
  • محفظه ای برای دستگاه
  • بهره بردن از اتصال قطع کننده ی دو گانه به جای اتصال قطع کنندهی تکی

کاربرد کنتاکتور در تابلو برق

کنتاکتورها در تابلو برق ها نیز کاربرد دارند. این کنتاکتورها در تابلو برق در حقیقت کلیدی اتوماتیک می باشند که معمولا با اعمال ولتاژ کنتاکت ها و یا تیغه های آن تغییر وضعیت خواهند داد. البته این تغییر وضعیت به نسبت این که در ابتدا در مدار چگونه قرار داشته است، صورت می گیرد. این وسیله ساختمانی شبیه به رله ها دارند اما با این تفاوت که به صورتی طراحی شده اند که در مدار هایی با جریان و ولتاژ بالا مناسب باشند و مورد استفاده قرار بگیرند. کنتاکتورها در گستره و اندازه‌های مختلفی موجودند. از کنتاکتورهای کوچک با ولتاژ 24ولت DC که به سادگی در یک دست جا می ‌گیرند و توانایی قطع تنها ۱ آمپر را دارند، گرفته تا کنتاکتورهای با پهنا ۱ متر با ولتاژهای چند کیلو ولت و آمپراژ چند هزار آمپر.

کنتاکتورها برای کنترل بارهای مختلف الکتریکی اعم از الکتروموتورها، بانکهای خازنی، مدارات روشنایی، گرمکن‌های الکتریکی و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می ‌شوند. در رابطه با ساختمان کنتاکتورها در تابلو برق باید بگوییم که معمولا این کلید ها متشکل شده از دو هسته به شکل E و یا U می باشد که یکی از آن ها ثابت و دیگری به صورت متحرک دیده می شود و در میان هسته ثابت یک بوبین وجود دارد. زمانی که بوبین به برق متصل می شود با استفاده از خاصیت مغناطیسی، نیروی کششی فنر را خنثی می کند و هسته فوقانی را به هسته تحتانی متصل نموده که موجب می شود که تعدادی کنتاکت عایق شده از یکدیگر به ترمینال های خروجی و ورودی کلید وصل می شود و موجب باز شدن کنتاکت های بسته کنتاکتور بسته می شود. و مادامی که که مدار تغذیه بوبین کنتاکتور قطع شود ،در اثر نیروی فنری که داخل کلید قرار دارد هسته متحرک دباره به حالت اول باز می گردد.

اجزای کنتاکتور

معمولا کنتاکتورها از پنج بخش اصلی می باشند که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

» تیغه اصلی: معمولا تیغه های موجود در هر کنتاکتور به دو قسمت تقسیم می شوند. که یک بخش آن ها تیغه های قدرت می باشند و بخش دیگر تیغه های فرمان نام دارند. معمولا تیغه های قدرت وظیفه هدایت جریان الکتریکی را پس از هر با تحریک شدن بوبین بر عهده دارد و اما تیغه های فرمان هم در مدار های فرمان مورد استفاده قرار می گیرند تیغه های فرمان به دو صورت نرمالی باز و نرمالی بسته بر روی بدنه کنتاکتور تعبیه شده اند. این تیغه ها پس از هر بار تحریک شدن بوبین تغییر وضعیت داده و به حالت عکس تغییر وضعیت می دهند.

بوبین کنتاکتور

از ساده ترین تجهیزات الکتریکی می توان به بوبین اشاره کرد بوبین متشکل شده از دو بخش جداگانه می باشند. یک بخش هادی آن است . بخش دیگر آن یک هسته می باشد. گفتنی است که هادی بوبین آن از ک سیم مسی ساخته شده است که به دور هسته پیچیه می شود. پیچیده شدن هادی می تواند که به صورت استوانه ای یا دایره ای باشد. به این صورت که سیم طویلی که به طور منظم و به صورت مارپیچ منظمی پیچیده شده می باشد زمانی که هادی یک دور به دور هسته می پیچد به آن یک دور می گویند. زمانی که سیم هادی چند بار پیچیده می شود به آن سیم پیچ گفته می شود. گفتنی است که  نقش سیم پیچ القا کردن به یک مدار الکتریکی می باشد. متداول ترین کاربرد سیم پیچ الکترومغناطیسی به عنوان سلف است که انرژی را در میدان مغناطیسی خود ذخیره می کند. در ادامه باید بگوییم که سیم پیچ های الکترومغناطیسی برای عملکرد در یک مدار باید دارای ترمینال های متصل به سیم مدار باشند. ترمینال ها همچنین به عنوان سیم پیچ شناخته می شوند. آن ها معمولاً به صورت عایق به شکل نوار، پیچیده می شوند. هنگامی که از هر دو طرف یک بوبین استفاده شود، سیم پیچ نامیده می شود.

محفظه کنتاکتور

اغلب محفظه به منظور ایزوله کردن بخش های هادی و خطرناک کنتاکتور و حفظ جان کسانی که با  وسیله  سر و کار دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. جنس محفظه معمولاً از مواد عایق الکتریسیته مانند  Bakelite، Nylon ۶ و پلاستیک های سفت شونده در برابر حرارت است.

تیغه کمکی

معمولا این بخش تیغه های فرمان به عبارتی آمپر پایین، نرمالی بسته و نرمالی باز می باشند که معمولا در بالای بدنه کنتاکتورها و یا در برخی از مدل های آن در کنتار بدنه قرار می گیرند و سپس نصب می شوند و به این ترتیب با هر با که بوبین تحریک می شود، این تیغه ها نیز تغییر وضعیت خواهند داد.

رله حرارتی

رله های حرارتی در جهت حفاظت از بار ها که به کنتاکتورها بسته می شوند به کار برده می شوندبه رله های حرارتی بی متال هم گفته می شود. این نوع رله ها بر روی بدنه کنتاکتورها عبیه و جایگذاری می شوند اما در برخی از کنتاکتورها به صورت اختیاری رله حرارتی تعبیه می شود. اگر بار بسته شده به کنتاکتور جریانی بیش از حد مجاز از شبکه بکشد یا ولتاژ ورودی بجای سه فاز دو فاز بشودرله حرارتی عمل می کند و از صدمه زدن به بار الکتریکی جلوگیری می نماید.

علائم روی کنتاکتور

لازم است بدانید که بر روی کنتاکتورها علائم و یا پلاک هایی وجود دارد که هر کدام از آن ها مفهوم خاصی دارند. که در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

Le :نشان دهنده مقدار جریان قابل تحمل برای کنتاکت های اصلی می باشد.

Ls: نشان دهنده مقدار جریان قابل تحمل برای کنتاکت ها در زمان اتصال کوتاه می باشد.

Ue: نشان دهنده مقدار ماکزیمم ولتاژی است که کنتاکت های کنتاکتور در شرایط کار عادی توانایی تحمل آن را دارند.

Lth: نشان دهنده مقدار جریانی می باشد که با اتصال یک بار در هر هشت ساعت از کنتاکت های کنتاکتور عبور کرده اما تاثیری در کارکرد کنتاکتور نمی گذارد

Uimp: نشان دهنده ولتاژ ضربه يا ايمپالس مقدار ولتاژ ضربه ‌ای كه تجهيز بدون خراب شدن می‌ تواند آن را تحمل كند.

Lth1: جریان هفتگی است به عبارتی جریانی است که با اتصال یک بار در هر هفته از کنتاکت های کنتاکتورها بدون تاثیر در کارکرد کنتاکتورها عبور نماید.

Lth2 : جریان دائمی است به عبارتی جریانی است که می تواند در شرایط عادی از کنتاکت های قدرت کنتاکتورها و در زمان نامحدود بدون قطع عبور نماید.

Vi: ولتاژ عایقی بدنه

Vc:  ولتاژ

Ve: ولتاژ نامی تحمل تیغه ها به عبارتی مقدار ماکزیمم ولتاژی است که کنتاکت های کنتاکتورها در شرایط کار عادی می توانند تحمل نمایند.

برخی از علائم دیگر بر روی ساختمان کنتاکتورها عبارت اند از:

A1, A2:  دو سر سیم پیچ یا همان بوبین کنتاکتور

11L, 3L2, 5L3: سه فاز ورودی

2T1, 4T2, 6T3: سه فاز خروجی

NC, NO: کنتاکت های باز و بسته فرمان

اعداد 4, 3: دو سر کنتاکت باز

اعداد 1, 2: دو سر کنتاکت بسته

مزایای استفاده از کنتاکتور

استفاده کردن از کنتاکتورها به نسبت کلید های دستی عبارت اند از:

  • کنترل کردن مصرف کننده از چند محل
  • امکان کنترلی مصرف کننده از راه دور
  • سرعت قطع و وصل زیاد و استهلاک کلید کم می باشد.
  • از نظر حفاظتی کنتاکتورها مطمئن تر می باشند و حفاظت آن ها کامل تر و مناسب تر می باشد.
  • امکان طراحی مدار فرمان اتوماتیک برای مراحل مختلف کار مصرف کننده
  • از آنجا که در کنتاکتورها در هنگام قطع و وصل کنتاکت ها بر روي هم ساییدگی مکانیکی ندارند لذا عمر مکانیکی آن ها نسبت به سایر کلید ها بیشتر می باشد.
  • هنگام قطع برق، مدار مصرف کننده به وسیلۀ کنتاکتور قطع می شود و شروع به کار دستگاه نیاز به استارت مجدد دارد. در نتیجه از خطرات وصل ناگهانی دستگاه جلوگیري به عمل می آید.
  • عملکرد سوئیچینگ سریعی دارد.
  • ساختار آن ساده می باشد.
  • مناسب جهت هر دو تجهیز AC , DC
  • عمر موثر آن ها بیشتر می باشد.

کنتاکتور کمکی چیست

کنتاکتور کمکی یا تیغه کمکی کنتاکتورها تجهیزی می باشد که به صورت جدا به کنتاکتورها وصل میشود. معمولا در مدار های فرمان کاربرد بیشتری دارددر حالت عادی کنتاکتورها تا 6000 آمپر یا بیشتر را می توانند تحمل کنند و در مدار قدرت به کار برده می شوند. اما کنتاکتور کمکی به منظور جریان های حداکثر 6 آمپر طراحی و تولید شده است. باید بدانید که با قطع یا وصل شدن کنتاکتورها، تیغه های کمکی به حرکت در می آیند و تغییر وضعیت می دهند. در رابطه با عملکرد این تیغه های کمکی باید بگوییم که با تحریک کنتاکتور به وسیله ترمینال های A1 , A2 تیغه هایی که در حالت عادی بسته یا NC قرار دارند باز می شوند و تیغه هایی که باز هستند و در حالت NO قرار دارند بسته می شوند. فراموش نکنید که در بسیاری از کنتاکتورها یک کنتاکت کمکی وجود دارد. بیشترین موارد استفاده از این تیغه‌های کمکی در طراحی مدار فرمان در برق صنعتی یا اتوماسیون صنعتی، مثلاً به‌عنوان تیغه خودنگهدار یا اتصال به PLC به‌عنوان فیدبک سیستم نام برد. برخی از کاربرد های کنتاکتورهای کمکی عبارت اند از:

  • بیشترین کاربرد این وسیله در کنترل روشنایی می باشد.
  • کاربرد دیگر آن ها برای استارتر موتور الکتریکی می باشد
  • معمولا برای تامین کنترل مرکزی تاسیسات بزرگ روشنایی استفاده می شوند.

کاربرد کنتاکتور خازنی

از جمله پر کاربرد ترین و مهم ترین تجهیزات در صنعت برق می توان که کنتاکتورهای خازنی را نام برد. به عبارتی نقش یک کلید کنترل شونده را بر عهده دارند و به عنوان یک کلید زن در مدار های قدرت به کار برده می شوند. می توانیم بگوییم که کنتاکتوری است که به منظور راه اندازی خازن قدرت برای اصلاح کردن ضریب قدرت به کار برده می شوند. این نوع خازن ها را در بانک خازن به کار می برند. کنتاکتورهای خازنی از یک کنتاکتور عادی، کنتاکت کمکی ویژه کنتاکتورهای خازنی و همچنین شش تکه سیم با بالاترین مقاومت از جنس افشان معمولی تشکیل شده است.

ساختار این مدل از کنتاکتورها به این شکل می باشد که کنتاکتور اصلی و کمکی از نظر مکانیکی به یکدیگر متصل بوده و از نظر الکتریکی هم توسط سیم به شکل موازی به هم وصل هستند. عملکرد کنتاکتورهای خازنی این گونه است که روی کنتاکتور یک سری کنتاکت کمکی نصب می شود به وسیله سیم های دارای مقاوت بالا به کنتاکت های اصلی وصل شده ، کنتاکت کمکی از لحاظ مکانیکی طوری ساخته شده که قبل از کنتاکتور اصلی وصل شود و شارژ اولیه خازن از طریق سیم های مقاومتی صورت پذیرد تا کنتاکتور آسیب نبیند بعد از بسته شدن کنتاکت های اصلی، کنتاکت های کمکی از مدار خارج شده و خازن از طریق کنتاکت های کنتاکتور تغدیه می شود.

کاربرد کنتاکتور ac3

این کنتاکتورها برای راه اندازی موتور آسنکرون روتور قفسه ای هنگام قطع جریان نامی از تیغه های کنتاکتور عبور می کنند تحمل جریان راه اندازی 5 تا 7 برابر نامی می باشد.

کاربرد کنتاکتور ac1

بار اهمی و بار غیر اهمی و یا انداکتیویته ی ضعف ، برقی با ضریب توان حدود.

کاربرد کنتاکتور dc4

راه اندازی کردن موتور سری و قطع موتور به هنگام کار کردن.

کاربرد کنتاکتور در صنعت برق

زمانی که ما از وسیله های برق استفاده می کنیم نیاز داریم تا هر وقت بخواهیم آن را قطع و وصل نماییم، یا زمانی که از وسایل صنعتی همچون موتور و یا لامپ و … استفاده می کنیم یک ابزار برای قطع کردن و یا وصل کردن آن ها وجود دارد که به آن کنتاکتور می گویند. کنتاکتورها در اندازه های مختلف و ولتاژ های مختلف طراحی می شوند از کنتاکتورهای ۲۴ ولت که بسیار کوچک هستند که توانایی قطع و وصل یک آمپر را دارند  وبه راحتی می توانیم آن را در مشت بگیریم که به آن ها رله می گویند تا کنتاکتورهایی که در طول و عرض یک متر وجود دارند و توانایی قطع و وصل چند هزار آمپر را دارند و کنتاکتورها عموماٌ در تابلو برق صنعتی کاربرد زیادی دارند ولی در برق ساختمان هم کاربرد دارند.

کاربرد کنتاکتور کمکی

می توانیم بگوییم که اصلی ترین کاربرد کنتاکتورهای کمکی در مدار فرمان برق صنعتی می باشد. زمانی خاموش و روشن کردن یک الکتروموتور  در حقیقت تیغه NO نقش یک تیغه خود نگهدار یا به عنوان فیدبک با اتصال به PLC سیستم ایفا می‌ کند. وقتی کاربر کلید شروع را فشار می‌ دهد تیغه no  به حالت بسته در می ‌اید و برق مورد نیاز بویین را فراهم می‌ کند و تا زمان فشردن کلید توقف، کنتاکتور در حالت فعال باقی می‌ ماند برای تأمین کنترل مرکزی روشنایی تأسیسات بزرگ، مانند ساختمان اداری، تجاری و یا هتل‌ ها از کنتاکتور استفاده می ‌شوند و برای کاهش مصرف برق در سیم پیچ کنتاکتور‌ها، کنتاکتور کمکی وارد عمل می‌ شود، همچنین برای استارت موتور‌ های الکتریکی نیز می ‌توان از این کنتاکتور‌ها استفاده کرد.

کاربرد کنتاکتور پمپ آب

کنتاکتور متصل شده به پمپ آب کنتاکتوری سه فاز می ‌باشد. این نوع کنتاکتورها یک دستگاه سوئیچینگ الکتریکی می باشند که در جهت روشن و خاموش کردن مدارهای الکتریکی به کار برده می شوند. کنتاکتور یک نوع خاص از رله است اما یک تفاوت پایه ای بین کنتاکتور و رله وجود دارد و آن اینست که کنتاکتور بیشتر در دستگاه‌هایی کاربرد دارد که ظرفیت تحمل جریان بالاتری دارند درحالی که رله برای دستگاه ‌هایی با جریان پایین تر استفاده میشوند. کنتاکتور ساختاری به هم پیوسته دارد و به راحتی قابل نصب است. کنتاکتور ها را می توانید که به دو صورت تک فاز و سه فاز مشاهده نمایید. کنتاکتور های سه فاز نسبت به کنتاکتور های تک فاز دارای ابعاد بالاتری می باشند.

کاربرد کنتاکتور تک فاز

باید بدانید که کنتاکتورهای تک فاز جهت انواع مصارف تکفاز با مکانیزم کلید مغناطیسی به کنتاکتورهای ساختمانی و یا بیمارستانی هم معروف می باشند. اغلب کنتاکتورهای تک قاز در سسیستم های هوشمند سازی می باشند. در واقع در BMS همه ی کنترلر ها از خروجی های رله ای با قدرت جریانی برخوردار می باشند. و از طرف دیگیر بیشتر مصرف کننده ها به جریانی بالاتر از جریان نامی رله احتیاج دارند در این زمان کنتاکتور های تک فاز بهترین راه حل برای این موضوع می باشند. کنتاکتورهای تک فاز از دو پل برخوردار می باشند. کنتاکتور های تک فاز دارای ویژگی هایی مانند بهره بردن از صدای کم که به این علت به کنتاکتور های بی صدا معروند و سازنده های مختلفی مانند chint از این دسته محصولات برخوردار می باشند معمولا می توانید که به جای کنتاکتور های فرمان و رله های شیشه ای از کنتاکتور های تک فاز استفاده نمایید. کنتاکتورهای تک فاز را در کنترل سیستم های روشنایی و پمپ های آبیاری تک فاز و کولر های گازی، دستگاه های ماینر و پمپ های کف کش کشاورزی مورد استفاده قرار می دهند.

دیدگاه‌ها 0

*
*